29 lipca 2012 Rzgów do Jakuba

Szukaliśmy Gości!

Przyjechali “Od Jakuba do Jakuba” ze Rzgowa. Chcieliśmy zrobić im niespodziankę i wyjechaliśmy im na spotkanie.Udało się, choć nie było łatwo. Mieli przypłynąć do nas promem w Sługocinie, a przybyli od strony Sławska. Spotkaliśmy się dopiero przy kościele Św. Jakuba Apostoła. Po zwiedzaniu naszego zabytkowego kościoła, odprowadziliśmy naszych gości do promu w Sławsku, a tam niespodzianka – po przeprawieniu się promem przez rzekę zostaliśmy poczęstowaniu kawą, herbatą i plackami Uśmiech . Przejechaliśmy drogami naszej gminy 38km i bawiliśmy się świetnie, deszcz trochę nas postraszył, ale na tym się skończyło – naprawdę popadało dopiero po południu.
W Rzgowie o tym wydarzeniu piszą na: http://www.gminarzgow.pl/new/index.php?option=com_content&task=view&id=733&Itemid=1

W poszukiwaniu gości udział wzięli: Henryk Aniszewski, Wiesława Antkowiak, Wojciech Borkiewicz, Aleksandra Makowska, Zofia Mielczarek, Danuta Przygoda, Stanisław Przygodzki, Sławomir Szkudelski, Maciej Szumiński, Stanisław Walczak, Jan Zińczuk

28 lipca 2012 Kazimierz Biskupi

W Kazimierzu Biskupim Klub Biegacza “BezFormy” organizował już ósmą edycję sportowych wydarzeń pod tysiącletnimi dębami, których główną imprezą był bieg na 15 km dookoła jeziora Głodowskiego. Oprócz biegaczy w zabawie mogli uczestniczyć chodziarze z kijkami i rowerzyści.
Z Goliny wyruszyliśmy o godz. 7:00 i po dojechaniu do Kazimierza B. mieliśmy sporo czasu na odpoczynek i dokonanie formalności rejestracyjnych, a o 8:30 wyruszyliśmy na trasę rowerową „Biegu Pod Tysiącletnimi Dębami”. Biegacze startowali później, a my mieliśmy okazję do kibicowania im i podziwiania ich wysiłku i wytrzymałości. Pogoda tego dnia była wspaniała, świeciło słońce, było ponad 30stC i dlatego podziwiamy się i gratulujemy sobie i pozostałym uczestnikom zabawy, że w takich warunkach uczestniczyliśmy w tej zabawie aktywnie pokonując na rowerach trasę 43km.

W rajdzie uczestniczyli: Henryk Aniszewski, Wojciech Borkiewicz, Dagmara Frydrychowicz, Apolonia Kapuścińska, Grażyna Kujawa, Zofia Mielczarek, Alina Przybysławska, Danuta Przygodzka, Stanisław Przygodzki, Ryszard Roszak, Elżbieta Sieczkowska, Sławomir Szkudelski, Alicja Szumińska, Maciej Szumiński, Michał Tylman, Stanisław Walczak, Alina Zińczuk, Jan Zińczuk

22 lipca 2012r Wiatrak w Budzisławiu K.

W niedzielę, 22 lipca 2012r, stanęliśmy licznie na starcie rajdu do Budzisławia Kościelnego. Już w drodze dowiedzieliśmy się, że “Wiatrak Szczepan” w Budzisławiu w niedzielę jest nieczynny, ale na miejscu okazało się, że choć przyjechaliśmy niezapowiedziani, to witano nas niemalże chlebem i solą. Dzięki uprzejmości gospodarzy mieliśmy okazję poznać historię wiatraka i pooglądać jego techniczne wyposażenie, a na koniec poczęstowano nas kawą. Później przesympatyczna Pani Teresa zaproponowała nam wspólną jazdę na rowerach nad jezioro w Trębach, z czego chętnie skorzystaliśmy, choć było to dla nas 10 dodatkowych kilometrów do przejechania. W sumie przejechaliśmy 64km i wszyscy zadowoleni wróciliśmy do domów.

Uczestnicy rajdu: Henryk Aniszewski, Włodzimierz Błaszczyk, Irena Borek, Wojciech Borkiewicz, Dagmara Frydrychowicz, Krzysztof Grochowski, Włodzimierz Haremski, Zdzisław Kincel, Grażyna Kujawa, Grażyna Łechtańska, Aleksandra Makowska, Zofia Mielczarek, Jan Mikołajewski, Alina Przybysławska, Danuta Przygoda, Ryszard Roszak, Elżbieta Sieczkowska, Dorota Szkudelska, Sławomir Szkudelski, Maciej Szumiński, Stanisław Walczak, Alina Zińczuk, Jan Zińczuk

14 lipca 2012 Gosławice

W sobotę 14 lipca 2012r “wpadli do nas na chwilę” Wrześnianie. Pojechaliśmy wspólnie do Muzeum w Gosławicach, czyli – do Muzeum Okręgowego w Koninie. Warto tutaj zaznaczyć, że w ramach tego muzeum działają jeszcze dwa oddziały -  Muzeum Byłego Obozu Zagłady w Chełmnie nad Nerem i Skansen Archeologiczny w Mrówkach koło Wilczyna.

Wpadli do nas na chwilę”, ale – muzeum zwiedzaliśmy “bite” trzy godziny, potem padał deszcz, potem wiał wiatr w oczy i znowu deszcz. Po przejechaniu 32km do Goliny wróciliśmy dopiero późnym popołudniem.

W rajdzie uczestniczyli:
Henryk Aniszewski, Irena Borek, Wojciech Borkiewicz, Józef Ciesielski, Włodzimierz Kamiński, Zdzisław Kincel, Grażyna Kujawa, Zofia Mielczarek, Jan Mikołajewski, Danuta Przygoda, Stanisław Przygodzki, Mirosław Rosiejewski, Ryszard Roszak, Barbara Szczublewska, Sławomir Szkudelski, Maciej Szumiński, Stanisław Walczak, Alina Zińczuk

8 lipca 2012 Sławsk

W niedzielne przedpołudnie spotkaliśmy się znowu. Tym razem towarzyszyliśmy grupie konińskich rowerzystów w jeżdżeniu na rowerach po naszej gminie. Pokazaliśmy im nasz stary drewniany kościół pw. Św. Jakuba , a w drodze do promu w Sławsku zatrzymaliśmy się w Kaczymce, czyli w Węglewskich Holendrach gdzie zwiedziliśmy stary cmentarz o którym Stanisław Przygodzki przed laty tak pisał:
„Od dzieciństwa spotykałem się z nazwą Olędry (Olendry). Przez Kolno wiodła droga do Sławska i dalej do Branna, skąd pochodziła moja matka i dokąd dość często chodziliśmy lub jeździliśmy. Była to jazda wozem lub saniami. Jeździliśmy zazwyczaj przez Olendry. W Węglewskich Olendrach (ta nazwa obowiązywała przed wojną oraz jakiś czas po 1945 roku) znajdowało się tajemnicze miejsce – Kaczymka. Z czasem dowiedziałem się, że jest to cmentarz ewangelicki. Skąd wzięli się ewangielicy na Kolnie? Skąd Olendry?
Wojna szwedka w latach 1655-1660 oraz wojna północna na początku XVIII wieku pozostawiły Wielkopolskę, w tym powiat koniński z ogromnymi zniszczeniami materialnymi oraz dużymi stratami biologicznymi. Zniszczeniu uległy kościoły, szlacheckie folwarki oraz gospodarstwa chłopskie. Szczególnie te ostatnie skazane były na pastwę różnych wojsk, zarówno cudzoziemskich jak i włanych. Przechodzące lub kwaterujące po wsiach wojska nakładały wysokie kontrybucje w naturze i pieniądzu, rabowały dobytek: zboże, siano, konie, bydło, wozy, narzędzia, odzież… Żołnierze dewastowali budynki mieszkalne, nierzadko puszczali z dymem całe wsie.
Następstwem wojen były zarazy zwane ówcześnie „morowym powietrzem”, które dodatkowo wyludniały całe okolice. W wielu miejscowościach epidemie pochłonęły połowę ludności, a w niektórych wymarli wszyscy mieszkańcy.
Po opuszczeniu ziem Wielkopolski przez obce armie oraz po wygaśnięciu walk wewnętrznych pomiędzy zwolennikami Stanisława Leszczyńskiego i Augusta II, rozpoczęła się odbudowa zniszczeń wojennych. Jednym z przejawów ożywienia gospodarczego powiatu konińskiego były wysiłki zmierzające do zagospodarowania terenów przez osadników olenderskich.
Osady olenderskie zakładano w dobrach szlacheckich i królewskich rozciągających się po obu stronach doliny Warty, tzw. Pustkach, terenach podmokłych, lesistych……
Dziś świadczy o tym miejsce ich pochówku: cmentarz w „Kaczymce”. Wielu z dawnych osadników spolonizowało się, wielu po wojnie w ramach łączenia rodzin wyjechało do Niemiec. Myślę, że tym co pozostali wśród nas, na wzgórzu w Węglewskich Holendrach – blisko nieczynnej już szkoły, należy się szacunek – jak wszystkim zmarłym. Warto ten cmetarz uporządkować i czasem odwiedzić.”

Udział w rajdzie wzięli:

15.Alina Zińczuk
16.Jan Zińczuk

7 lipca 2012 Drogami Gminy cz. II południowa

7 czerwca po południu o godz. 15:00 wyruszyliśmy na trasę po południowej części naszej Gminy.
Przez Kawnice i Węglew dojechaliśmy do Węglewskich Holendrów, potem piaszczystymi drogami leśnymi dojechaliśmy do Myśliborskich Holendrów i dalej do Myśliborza. W Myśliborzu podjęliśmy decyzję, że mimo zmęczenia nie robimy żadnych skrótów i jedziemy dalej zgodnie z planem, czyli przez Barbarkę, Zalesie i Spławie do Goliny.

W rajdzie uczestniczyli:
1. Henryk Aniszewski
2. Włodzimierz Błaszczyk
3. Irena Borek
4. Wojciech Borkiewicz
5. Damian Ciesielski
6. Józef Ciesielski
7. Mariusz Ciesielski
8. Dagmara Frydrychowicz